Interní audity ISO 9001
CO JE TO INTERNÍ AUDIT:
Cílem interního auditu je pomáhat organizaci – tj. všem týmům a pracovníkům plnit úkoly a cíle co nejefektivněji, vyvarovat se rizik a ztrát. Interní audit pracuje s aktuálními procesy, činnostmi a postupy, které vyhodnocuje a zlepšuje.
Interní audity jsou nedílnou součástí systému managementu kvality. Jejich cílem je poskytnout řízení společnosti objektivní a nezkreslené informace o tom, v jakém stavu je firma z hlediska systému managementu kvality a zda plní všechny požadavky normy ISO 9001. Interní audity jsou jednou ze stěžejních částí procesu měření a analýzy a jejich realizace je podmínkou pro fungování systému. Minimální doporučená četnost interních auditů je 2x ročně.
V rámci interních auditů je vhodné navázání dlouhodobější spolupráce, která zajistí skvělé výsledky v rámci rozvoje systému managementu kvality a hladký průběh recertifikačních a dozorových auditů.
Chcete si v rámci firmy ušetřit práci se systémem managementu kvality a udržovat jej na vysoké úrovni?
VÝHODY AUDITOVÁNÍ EXTERNÍM AUDITOREM:
Pohled nezávislého pozorovatele a odstranění faktoru „provozní slepoty“ |
Přidaná hodnota z interních auditů |
Objektivita a zkušenosti auditora |
Smysluplnost a efektivnost |
Kvalitní příprava a materiály pro interní audit |
Přehledná zpráva z auditu na profesionální úrovni |
Možnost provázání s ostatními činnostmi údržby systému |
Následná asistence při recertifikačních a dozorových auditech |
REALIZACE INTERNÍHO AUDITU
1. KONZULTACE – PROGRAM A PLÁN AUDITŮ:
V případě, že je v auditované společnosti vytvořen program auditů je v rámci úvodní konzultace dohodnuto datum auditu. V případě, že program auditů neexistuje, bude na základě domluvy s vedením vytvořen. Auditor se seznámí se základními procesy ve společnosti vytvoří rámcový plán interního auditu.
2. PŘÍPRAVA NA AUDIT:
Hlavní část přípravy je podrobné studium firemních procesů jež mají být auditovány a příslušné dokumentace systému managementu kvality. V souvislosti s realizovanými procesy je součástí přípravy také studium souvisejících požadavků norem, interních předpisů a případně legislativy. V převážné většině interních auditů je nutné, aby měl auditor přístup k dokumentaci systému managementu kvality.
Auditor si připraví sady otázek na pracovníky a kontrolní listy do kterých bude zapisovat jištěné údaje. Sestaví konečný plán interního auditu, který je zaslán vedení auditované společnosti, aby se mohli na audit náležitě připravit a zajistit v den auditu přítomnost odpovědných pracovníků v auditovaných oblastech.
3. VLASTNÍ AUDIT:
Interní audit je běžně prováděn v rozsahu jednoho dne – u větších společností může být rozdělen i na několik dní. Auditor postupuje dle plánu auditu tak, aby systematicky pokryl veškeré procesy. Hlavní složkou auditu je pozorování, kontrola procesů a přidružených dokumentů a kladení otázek. Součástí auditu je také kontrola plnění úkolů z přecházejících auditů a řešení nedostatků a neshod. Veškeré získané informace jsou zapisovány do kontrolního listu. Po ukončení auditu je vedení společnosti seznámeno s nejzávažnějšími zjištěnými nedostatky a neshodami. Další podrobné informace jsou zaslány ve formě podrobné zprávy.
4. ZPRÁVA Z INTERNÍHO AUDITU:
Po provedení auditu je vedení společnosti do týdne zaslána zpráva z interního auditu, která obsahuje podrobné informace o kondici systému managementu kvality, případně zjištěných nedostatcích a neshodách. Auditor dále do zprávy napíše doporučení a poznámky, které v případě splnění povedou ke zlepšení procesů a přidružených činností.
Pro klasifikaci zjištění z auditu podle závažnosti používáme následující stupnici:
NESHODA: závažný problém, který může mít vliv na kvalitu produktu a na zavedený systém managementu a je třeba urychleně jej vypořádat
NEDOSTATEK: problém, který dosud kvalitu produktu ani systém managementu neohrožuje, ale pokud nebude řešen, zapříčiní neshodu
DOPORUČENÍ: námět na další zlepšování, který má být příležitostně realizován
POZNÁMKA: námět na zlepšování, jehož potřebu je třeba uvážit
Zpráva z interního auditu slouží zároveň jako podklad pro následující audity a je vyžadována při auditech certifikačním orgánem.