Zavádění ISO 9001 ve stávající firmě
V ČEM VÁM POMŮŽE ZAVEDENÍ SYSTÉMU KVALITY?
V dnešní době plné konkurenčního boje mezi firmami je třeba stále zvyšovat hodnotu firmy a její celkovou prestiž. Zavedením a certifikováním systému řízení kvality dáváte na vědomí, že Vaše firma splňuje mezinárodně uznávané požadavky při realizaci svých činností a je schopná v plné míře plnit požadavky zákazníků a efektivně spolupracovat s ostatními firmami. Systém řízení kvality Vám navíc pomůže zvýšit efektivitu a systematičnost veškerých procesů, snížit celkové náklady a zvýšit hodnotu Vaší firmy.
VÝHODY ZAVÁDĚNÍ SYSTÉMU VE VAŠÍ FIRMĚ
Zvýšení transparentnosti pro zákazníka, vedení i zaměstnance |
Efektivní systematické řízení procesů a zavedení „pořádku“ do všech činností |
Stabilita a sledovatelnost dosahované úrovně kvality |
Celkové zvýšení konkurenceschopnosti a hodnoty firmy |
Jasné vymezení odpovědností apožadavků na pracovníky |
Zvýšení důvěryhodnosti a image firmy |
Možnost ucházet se o zakázky, kde je požadován zavedený systém kvality |
Podrobné informace naleznete na stránce: ISO 9001 (QMS)
FORMY ZAVÁDĚNÍ SYSTÉMU
ZAVEDENÍ NA KLÍČ obsahuje komplexní služby v rámci zavádění systému řízení kvality. Součástí je kompletní zpracování dokumentace, protokolů, zavedení předepsaných dokumentů, plánování a reporting, proškolení managementu a zaměstnanců, metodická podpora v rámci celodenních konzultací, pomoc při výběru certifikační společnosti a asistence při certifikačním auditu. Tento způsob zavádění systému je nejefektivnější a je obecně doporučován většině firem..
KONZULTAČNÍ FORMA je vhodná pro firmy, které mají vysoce kvalifikované pracovníky, schopné zpracovat dokumentaci a mající zkušenosti s obdobným systémem řízení. Tato forma má charakter pravidelných návštěv poradce v organizaci a konzultace s pracovníky organizace pověřenými zpracováním dokumentace a zaváděním do praxe.Součástí je předávání informací a vzorů pro zpracování systému.
POSTUP REALIZACE ZAVEDENÍ SYSTÉMU
1. ÚVODNÍ KONZULTACE A VYTVOŘENÍ PLÁNU:
V rámci první konzultace se konzultant seznámí s podmínkami ve firmě, vedoucími pracovníky a zaměstnanci, kteří budou klíčoví pro získávání informací a přidělování kompetencí a činností. V rámci této konzultace bude určen představitel vedení pro kvalitu. Proběhne naplánování realizace GAP analýzy, identifikace fungujících a vyžadovaných procesů. Na základě této konzultace bude vytvořen rámcový plán zavádění systému kvality, cenová kalkulace a smlouva o poradenské činnosti.
2. GAP ANALÝZA:
Cílem analýzy je srovnání stávajícího stavu s referenčním stavem (na základě požadavků normy ISO 9001) a určení mezer a nesrovnalostí. Tato analýza rozdílů skutečného stavu vůči stavu požadovanému je nezbytným krokem před začátkem vlastního zavádění systému řízení kvality. GAP analýza se skládá z následujících procedur:
- meeting s vedením a klíčovými zaměstnanci za cílem určení podmínek pro realizaci analýzy
- úplné vyhodnocení stávajícího systému
- identifikace nedostatků a rozdílů v systému
- závěrečný meeting s prezentací písemné zprávy z analýzy obsahující
informace o činnostech v rámci stávajícího systémů, které nejsou v souladu s požadavky normy, nebo je třeba je vylepšit
3. ZAVÁDĚNÍ SYSTÉMU:
Na základě plánu a výsledků GAP analýzy bude do Vaší firmy pravidelně dojíždět konzultant standardně na 8 hodin a to jednou, nebo několikrát do týdne dle časové náročnosti celého procesu a požadované doby pro zavedení systému. Minimální doba zavedení systému řízení kvality je cca. 2 měsíce. Po každé konzultaci je vedení zaslána zpráva která obsahuje:
- Oblasti a témata probíraná v rámci konzultace
- Úkoly pro zaměstnance s termínem pro splnění a přidělením odpovědnosti
- Seznam dokumentů zavedených v rámci systému
V rámci konzultací budou firmě dodávány potřebné protokoly a dokumenty. Zaměstnancům a vedení budou přidělovány úkoly ke splnění pro dokončení dílčích částí procesu. Na začátku každé konzultace bude provedena kontrola plnění úkolů a správnost používání předepsaných dokumentů a protokolů.
4. SEPSÁNÍ DOKUMENTACE:
Na základě zjištěných faktů a zavedených procesů a činností bude konzultantem sepsána podrobná rozsáhlá dokumentace předepsaná normou ISO 9001 (týká se výhradně formy zavedení na klíč) jedná se především o následující:
- Příručka kvality
- Směrnice
- Postupy
- Jmenování
- Formuláře
5. DOKONČENÍ VLASTNÍHO ZAVEDENÍ SYSTÉMU:
Po splnění všech požadavků a vytvoření ucelené dokumentace následuje její schválení a závěrečná kontrola celého systému. Systém řízení kvality je od tohoto momentu považován za zavedený a lze postoupit k dalším krokům směřujícím k certifikaci.
6. APLIKACE SYSTÉMU ŘÍZENÍ KVALITYA „ZKUŠEBNÍ DOBA“:
Systém řízení kvality je zaveden. Nyní následuje fáze zažití, nebo chcete li „zkušební doba“. Toto období prověří schopnost firmy plnit požadavky kladené systémem v ostrém provozu. Doporučená délka je alespoň 3 měsíce. V průběhu této doby je vhodné využít služeb konzultanta, který Vám poradí jak řešit některé problémy, spojené vlastním provozem. Jeho návštěvy však už nemusí být zdaleka tak časté jako v případě kroku zavádění systému.
7. INTERNÍ AUDITY PŘED CERTIFIKACÍ:
Před certifikací systému by měl proběhnout minimálně jeden, ideálně alespoň dva interní audity, které prověří veškeré procesy a plnění požadavků platné legislativy. Výstupem z interního auditu je podrobná zpráva, která firmě následně pomůže odstranit nedostatky, které by mohly zamezit úspěšné certifikaci. Přečtěte si více o interních auditech…
8. VLASTNÍ CERTIFIKACE SYSTÉMU ŘÍZENÍ KVALITY:
Certifikace je proces, při kterém nezávislý orgán (certifikační společnost) posoudí kvalitu zavedeného SMJ ve Vaší společnosti a zejména pak v souladu s požadavky mezinárodní normy ISO 9001:2009. Samozřejmě Vám pomůžeme vybrat vhodnou certifikační společnost. Na základě úspěšného procesu certifikace bude firmě vystaven certifikát platný na 3 roky.
9. ÚDRŽBA SYSTÉMU ŘÍZENÍ KVALITY:
Pro udržení systému kvality v chodu, jeho smysluplné využívání a dodržování požadavků normy je třeba dodržovat stanovená pravidla pro řízení procesů, vytvářet potřebné dokumenty a spravovat zavedenou dokumentaci. K udržení platnosti certifikátu je třeba absolvovat jednou ročně dozorový audit od akreditované společnosti a jednou za tři roky audit recertifikační. Se vším Vám samozřejmě rádi pomůžeme. Podrobné informace v sekci INTERNÍ AUDITY a PODPŮRNÉ SLUŽBY QMS.