Zavádění ISO 9001 v nové firmě
PROČ ZAVÁDĚT SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY HNED OD ZAČÁTKU?
Pokud to myslíte se svým podnikáním opravdu vážně, je pro Vás systém řízení kvality jasnou volbou. Největší výhodou zavádění tohoto systému zároveň s rozvojem firmy je nastavení vazeb a principů fungování hned od začátku. Odpadá tak potřeba tzv. rozdílové GAP analýzy, která identifikuje oblasti ve kterých by se vaše činnosti lišily od standardu. Zároveň Vám systém výrazně pomůže v začátcích, které jsou pro každou nově vznikající firmu nejtěžším obdobím plným nejistoty a v našich podmínkách také širokou škálu povinností vycházejících ze složité legislativy ČR.
NEJVĚTŠÍ VÝHODY ZAVÁDĚNÍ SYSTÉMU V NOVÉ FIRMĚ
Systém „roste“ společně s firmou |
Není nutná náročná GAP analýza |
Pomáhá dodržovat požadavky zákonů a vyhlášek (ochrana před sankcemi) |
Jasně rozděluje odpovědnosti a povinnosti již od začátku fungování firmy |
Významně pomáhá managementu firmy |
Stanovuje jasná pravidla pro fungování jednotlivých procesů |
Realizace je celkově méně náročná než u zavedených firem |
Podrobné informace o systému řízení kvality ISO 9001 naleznete na stránce:
ISO 9001 (QMS)
FORMY ZAVÁDĚNÍ SYSTÉMU
ZAVEDENÍ NA KLÍČ: obsahuje komplexní služby v rámci zavádění systému řízení kvality. Součástí je kompletní zpracování dokumentace, protokolů, zavedení předepsaných dokumentů, plánování a reporting, proškolení managementu a zaměstnanců, metodická podpora v rámci celodenních konzultací, pomoc při výběru certifikační společnosti a asistence při certifikačním auditu. Tento způsob zavádění systému je nejefektivnější a je obecně doporučován většině firem..
KONZULTAČNÍ FORMA: je vhodná pro firmy, které mají vysoce kvalifikované pracovníky, schopné zpracovat dokumentaci a mající zkušenosti s obdobným systémem řízení. Tato forma má charakter pravidelných návštěv poradce v organizaci a konzultace s pracovníky organizace pověřenými zpracováním dokumentace a zaváděním do praxe.Součástí je předávání informací a vzorů pro zpracování systému.
POSTUP REALIZACE ZAVEDENÍ SYSTÉMU ISO 9001
1. ÚVODNÍ KONZULTACE A VYTVOŘENÍ PLÁNU:
V rámci prvního setkání se konzultant seznámí s podmínkami ve firmě, vedoucími pracovníky a zaměstnanci, kteří budou klíčoví pro získávání informací a přidělování kompetencí a činností. V rámci této konzultace bude určen představitel vedení pro kvalitu. Proběhne identifikace fungujících a vyžadovaných procesů. Na základě této konzultace bude vytvořen rámcový plán zavádění systému kvality, cenová kalkulace a smlouva o poradenské činnosti.
2. ZAVÁDĚNÍ SYSTÉMU:
Na základě plánu bude do Vaší firmy pravidelně dojíždět konzultant standardně na 8 hodin a to jednou, nebo několikrát do týdne dle časové náročnosti celého procesu a požadované doby pro zavedení systému. Minimální doba zavedení systému řízení kvality je cca. 2 měsíce. Po každé konzultaci je vedení zaslána zpráva která obsahuje:
- Oblasti a témata probíraná v rámci konzultace
- Úkoly pro zaměstnance s termínem pro splnění a přidělením odpovědnosti
- Seznam dokumentů zavedených v rámci systému
V rámci konzultací budou firmě dodávány potřebné protokoly a dokumenty. Zaměstnancům a vedení budou přidělovány úkoly ke splnění pro dokončení dílčích částí procesu. Na začátku každé konzultace bude provedena kontrola plnění úkolů a správnost používání předepsaných dokumentů a protokolů.
3. SEPSÁNÍ DOKUMENTACE:
Na základě zjištěných faktů a zavedených procesů a činností bude konzultantem sepsána podrobná rozsáhlá dokumentace předepsaná normou ISO 9001 (týká se výhradně formy zavedení na klíč) jedná se především o následující:
- Příručka kvality
- Směrnice
- Postupy
- Jmenování
- Formuláře
4. DOKONČENÍ VLASTNÍHO ZAVEDENÍ SYSTÉMU:
Po splnění všech požadavků a vytvoření ucelené dokumentace následuje její schválení a závěrečná kontrola celého systému. Systém řízení kvality je od tohoto momentu považován za zavedený a lze postoupit k dalším krokům směřujícím k certifikaci.
5. APLIKACE SYSTÉMU ŘÍZENÍ KVALITY A „ZKUŠEBNÍ DOBA“:
Systém řízení kvality je zaveden. Nyní následuje fáze zažití, nebo chcete li „zkušební doba“. Toto období prověří schopnost firmy plnit požadavky kladené systémem v ostrém provozu. Doporučená délka je alespoň 3 měsíce. V průběhu této doby je vhodné využít služeb konzultanta, který Vám poradí jak řešit některé problémy, spojené vlastním provozem. Jeho návštěvy však už nemusí být zdaleka tak časté jako v případě kroku zavádění systému.
6. INTERNÍ AUDITY PŘED CERTIFIKACÍ:
Před certifikací systému by měl proběhnout minimálně jeden, ideálně alespoň dva interní audity, které prověří veškeré procesy a plnění požadavků platné legislativy. Výstupem z interního auditu je podrobná zpráva, která firmě následně pomůže odstranit nedostatky, které by mohly zamezit úspěšné certifikaci. Přečtěte si více o interních auditech…
7. VLASTNÍ CERTIFIKACE SYSTÉMU ŘÍZENÍ KVALITY:
Certifikace je proces, při kterém nezávislý orgán (certifikační společnost) posoudí kvalitu zavedeného SMJ ve Vaší společnosti a zejména pak v souladu s požadavky mezinárodní normy ISO 9001:2009. Samozřejmě Vám pomůžeme vybrat vhodnou certifikační společnost. Na základě úspěšného procesu certifikace bude firmě vystaven certifikát platný na 3 roky.
8. ÚDRŽBA SYSTÉMU KVALITY:
Pro udržení systému kvality v chodu, jeho smysluplné využívání a dodržování požadavků normy je třeba dodržovat stanovená pravidla pro řízení procesů, vytvářet potřebné dokumenty a spravovat zavedenou dokumentaci.K udržení platnosti certifikátu je třeba absolvovat jednou ročně dozorový audit od akreditované společnosti a jednou za tři roky audit recertifikační. Se vším Vám samozřejmě rádi pomůžeme. Podrobné informace v sekci INTERNÍ AUDITY a PODPŮRNÉ SLUŽBY QMS.